AL KHATTIYA został staranowany 23 lutego 2017 roku:
[więcej]
[ Staranowany Al Khattiya ] oraz [ Dokonania JAG LAADKI ]
Chronologia dalszych poczynań z AL KHATTIYA:
– po 11 dobach od staranowania na redzie Fudżajry, 6 marca 2017 r. o h1700 zszedł z kotwicy i popłynął do Ras Laffan. Płynął z typową prędkością 15-16 węzłów, ale z nietypowo małym zanurzeniem 8,8 m – około 1 metr mniejszym od średniego stanu podczas żeglugi pod balastem. Typowo, po dobie żeglugi, uszkodzony metanowiec dopłynął na redę Ras Laffan, gdzie zakotwiczył 7 marca po h1830.
– 9 marca dziurawy AL KHATTIYA zszedł z redy (z kotwicy) i po h0900 zacumował PB (uszkodzoną) do nabrzeża remontowego w stoczni w Ras Laffan. Kilka dni później na stałe wyłączył AIS.
Zdjęcie stoczni sprzed lat. AL KHATTIYA zacumował w miejscu postoju metanowca membranowego.
Naprawa poszycia górnej części burty i półpokładu.
Góra burty naprawiona i widok zasadniczej dziury po wydokowaniu.
Wycinanie złomu wokół dziury.
Powolne zacieranie śladów.
Na wodzie (poza dokiem) łatanie górnej części wycinki po dziurze.
– 31 lipca 2017 pojawił się sygnał AIS od AL KHATTIYA, zaraz potem można było obserwować 3 holowniki przy wyremontowanym metanowcu. W południe wypłynął na redę i na odleglejsze wody, w celu wykonywania prób morskich. Po powrocie zakotwiczył na redzie Ras Laffan.
– 8 sierpnia 2017 o h1700 wpłynął do terminala LNG na załadunek. Po 5,5 miesiącach powrócił do eksploatacji. Jego nieobecność nie miała istotnego znaczenia w organizacji dostaw katarskiego LNG, gdyż flota Nakilat ma nadwyżkę tonażu w grupie Q-Flex względem zamówień. Pozostałe 30 jednostek ciut ograniczyło swoje redowe postoje 🙂
Lekko zmarszczony nosek sprawcy – tankowca JAG LAADKI.
Ostatnią zrealizowaną podróżą przez AL KHATTIYA, przed wypadkiem na redzie Fudżajry, była dostawa w dniach 05-06.02.2017 r. do National Grid GLNG Isle of Grain w Wielkiej Brytanii – w obie strony metanowiec płynął przez Suez. Podobno (informacja niezweryfikowana) kolejną podróżą miała być marcowa dostawa do Polski, z którą przypłynął AL SHAMAL. Pierwszy ładunek po remoncie przeznaczony jest dla ??? Indii (dopisek).
Wacek Sałaban, sierpień 2017 r.