Europejskie terminale LNG

Zasadniczo są terminalami importowymi, ale niektóre z nich realizują europejski reeksport na dużo mniejszą skalę.

[more]

Gazoport w Świnoujściu, ze swoją obecną możliwością regazyfikacji 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, jest przeciętnym w grupie 16-tu małych, europejskich terminali (3,40 – 9 mld m3g.z.r.) i ewentualna jego rozbudowa (o trzeci zbiornik wielkości 160 000 m3LNG) oraz w efekcie tego wzrost potencjału do 7,5 mld m3g.z.r. nie zmieni jego sklasyfikowania i nie zaliczania do średniaków (min 10 mld m3g.z.r.).
Dużym atutem terminala LNG w Świnoujściu jest lokalizacja na wejściu na zasadniczy Bałtyk i możliwość, w przyszłości, stworzenia bazy dla jednostek pływających do bunkrowania LNG. Lokalizacja w Zatoce Gdańskiej nie ma takiego atutu.
W grupie bałtyckich, bardzo małych (lokalnych) terminali, o możliwości regazyfikacyjnej ok. 0,5 mld m3g.z.r. jest kilka obiektów skandynawskich – szwedzkich, fińskich i powstają kolejne.

 

W tej zasadniczej, najliczniejszej, grupie małych średniaków wśród europejskich terminali, z obecną swoją mocą przetwórczą, polski gazoport przewyższa 5 obiektów:

Nazwa / lokalizacja                kraj –                 mld m3g.z.r.         dostępność dla
data uruchomienia                wybrzeże            (rozbudowa)       Q-Flex, Q-Max

oznaczenia:    N – wybrzeże po stronie atlantyckiej, S – od strony M. Śródziemnego,
Q-Flex/Max to teoretyczna dostępność, Q-Flex/Q-Max to dostępność potwierdzona.

– Panigaglia 1971                    Włochy                        3,40                  –

– Mugardos 2007                      Hiszpania – N               3,60                 Q-Flex/Max

– FSRU Livorno 2013                 Włochy                       3,75                 –

FSRU Kłajpeda 2014               Litwa                          4,00                 –

– Teesside 2007                       Szkocja/Anglia            4,60                  –

Świnoujście 2015                   Polska                        5,00 (7,50)       Q-Flex

– Revithousa 2000                    Grecja                        5,30 (7,00)       –

– Fos-Tonkin 1972                   Francja – S                  5,50                 –

– Bilbao 2003                           Hiszpania – N              7,00                 Q-Flex/Max

– Musel 2013                            Hiszpania – N              7,00                 ?

– Adriatic 2009                         Włochy                       7,56                 –

– Dragon 2009                         Walia/Anglia                7,60                 Q-Flex

– Sines 2004                            Portugalia                   7,90                 Q-Flex

– Fos-Cavaou 2010                   Francja – S                  8,25                 Q-Flex/Q-Max

– Sagunto 2006                        Hiszpania – S               8,80                 Q-Flex/Q-Max

– Zeebrugge 1987                    Belgia                         9,00                 Q-Flex

Średniej wielkości terminali w Europie jest pięć:

– Montoir de Bretagne 1980       Francja – N                 10,00               Q-Flex/Max 

– Huelva 1988                          Hiszpania – S              11,80               –

– Kartagena 1989                     Hiszpania – S              11,80               Q-Flex/Max

– Terminal 2011                       Holandia                     12,00               Q-Flex/Q-Max

Dunkierka 2015                     Francja – N                 13,00               Q-Flex/Max

Trzy największe giganty to:

– Barcelona 1968                    Hiszpania – S              17,10               Q-Flex/Q-Max

– Isle of Grain  2010                 Anglia                        19,50               Q-Flex/Q-Max

– South Hook 2009                   Walia/Anglia               21,00               Q-Flex/Q-Max

 

Dla porównania skali (liczebności) europejskich terminali importowych z globalnym rynkiem (łącznie ponad 103 terminale), prezentuję porównawcze zestawienie głównych graczy importowych, przewodzi Azja: Japonia 31 terminali, Chiny 13, Korea 5, Indie 4.
[stan na IV 2016 r. dane od GIIGNL – The International Group of Liquefied Natural Gas Importers]

Wacław Sałaban, luty/marzec 2017 r.