43 dostawa LNG do Świnoujścia

38 ładunek katarski dowieziony w zbiornikach Al Kharaitiyat, w ramach drugiego zawinięcia tego Q-Flex do świnoujskiego gazoportu. Debiutował 04.07.2018 roku. Czyli była nieszczególna dostawa, nieszczególny ładunek, nieszczególny metanowiec, nieszczególny Q-Flex, nieszczególny termin zawinięcia (02-03.11.), nieszczególny dzień tygodnia (typowy piątek), nieszczególne warunki meteorologiczne, nieszczególne hydrologicznie, … czyli nieszczególny wpis.

[more]

Ale szczególna była asysta podczas tego zawinięcia – debiutował w niej FAIRPLAY 34, najmocniejszy holownik na Bałtyku (uciąg na palu 103 tony), oddelegowany do stałego bazowania w Świnoujściu. Jest już przemalowany na modłę FAIRPLAY TOWAGE.

Oddany do eksploatacji w 2010 roku jako VERANES, stocznia Astilleros Armon Navia (Asturia Hiszpania), od 2013 pływa jako FAIRPLAY 34, właściciel/operator FAIRPLAY TOWAGE. IMO 9565182, MMSI 304027000, bandera Antigua & Barbuda, 37x14x6 m. [zdjęcie z 01.01.2014 r.]

W obu manewrach Q-Flexa (wejście/wyjście), holownik FAIRPLAY 34 asystował zabezpieczając rufę metanowca (logiczne).
Widoczny na zdjęciu (w środku zestawu zdjęć) wypływający ze Świnoujścia masowiec (ten poważniejszy wielkościowo), to stareńka ISA (1999), popłynął do Ijmujden.

– – – 

Gdy kończę edycję tego wpisu, nadal z Ras Laffan nie wypłynął Q-Flex z drugim ładunkiem listopadowym do Świnoujścia. Prawdopodobnie kolejna tegoroczna (piąta?) dostawa kontraktowa ominie Bałtyk. Kiedyś tam pisałem o nadpodaży LNG … . Dotychczas w 2018 przypłynęło wszelakich 19 ładunków. Przypomnienie:

2015:   1 ładunek,
2016:   9 ładunków (w tym 1 norweski),
2017: 14 ładunków (1 amerykański i 1 norweski),
2018: 19 ładunków (2 norweskie) +1 lub 2 w XII,
2019: 28 ładunków zadeklarowało grono politycznych fachowców od gazu ziemnego.

Wacław Sałaban, 4 listopada 2018 r.

PS poprzedniego zawinięcia do świnoujskiego gazoportu, tzn. debiutu Al Oraiq, nie obserwowałem przed kamerą internetową, stąd brak fotorelacji.

Reklamy