Al Khattiya

Z tą jednostką jest związanych kilka ciekawostek obserwacyjnych. Ale na początek, tradycyjnie przedstawię ujęcie statystyczno-chronologiczne:

[more]

zawinie do Świnoujścia jako 14-ty różny Q-Flex (na 31), 7-my z podtypu ze stoczni Daewoo (na 16), dowiezie 29-ty historycznie, 26-ty katarski, 25-ty w ramach umów długoterminowych i zarazem pierwszy ładunek w kwietniu 2018 roku. Wypłynął z Ras Laffan 17.03. ETA 09.04. Oczywiście, w tym zestawieniu uwzględniłem przyszłe, ale poprzedzające, zawinięcie Onaiza ETA* 25.03.2018 r.

Al Khattiya jest w grupie najmłodszych Q-Flex, oddanych do eksploatacji w kolejności: Al Khattiya, Al Karaana, Al Nuaman i Al Bahiya, w okresie X 2009 – I 2010 r. Wszystkie wybudowano w stoczni Daewoo i od początku pływają w czarterze Qatargas.

2079746
Holują? Czy holuje?

Wracając do zasygnalizowanego wątku o ciekawostkach obserwacyjnych:

Al Khattiya jest drugą jednostką, oczywiście po Al Nuaman, umieszczoną na:
Liście statków, posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.

Ta lista ma swoje konsekwentne i charakterystyczne cechy:
– jest tworzona chronologicznie wg. kolejności uzyskania autoryzacji przez poszczególne jednostki,
– jest aktualizowana hurtowo, czyli z opóźnieniem oraz z dużym interwałem czasowym. Prawdopodobnie była aktualizowana dwukrotnie, ostatnio o pozycje 9÷12, tj. od Alei Shamal, przez Aleje Hamla i Ruwais, po Arctic Discoverer, po zawinięciu którego (09.09.2017), lista została aktualizowana po raz ostatni. Obecnie przynajmniej 3 jednostki nie są ujęte na liście.
– nie zdarzyło się, aby zamieszczenie nazwy jednostki na liście nastąpiło przed jej zawinięciem. U innych operatorów terminali LNG, np. w Kłajpedzie, Rotterdamie, Mugardos, Dunkierce, takie listy są wdzięcznym, dla obserwatorów, źródłem znacznie wyprzedzającej informacji o przyszłym zawinięciu.

Zamieszczenie na liście nazwy Al Khattiya na drugim miejscu i bardzo dawno temu:
– sugeruje, że ten Q-Flex miał dowieźć: drugi ładunek rozruchowy (dowiózł go Al Nuaman 08.02.2016) lub miał dowieźć pierwszy ładunek technologiczny, ten witany z polityczną pompą (też dowiózł Al Nuaman, 17.06.2016). Możliwe, że była to konsekwencja doboru terminu uroczystego zawinięcia, do grafika politycznych oficjeli nadających nazwę świnoujskiemu terminalowi LNG. Zaraz po tej pompatycznie przywitanej dostawie, było zawinięcie trzeciego na liście metanowca Arctic Princess.
To kiedy miało być pierwsze zawinięcie Al Khattiya?
 – dawno uzyskana autoryzacja (przed zawinięciem ARCTIC PRINCESS: 25.06.2016), a zarazem nieskonsumowanie tej autoryzacji, mogło spowodować konieczność jej odnowienia**. W Kłajpedzie po 6-ciu miesiącach bez zawinięcia autoryzacja traci moc.
Operator świnoujskiego gazoportu w nazwie/określeniu listy używa stwierdzenia „…posiada aktualną autoryzację…”.

Wszystkie pozostałe metanowce są wymienione na liście w kolejności ich zawinięć. Przy założeniu, że wszystkie dotychczas zawijające jednostki miały autoryzację, to obecnie na liście brakuje tegorocznych debiutantów: Al Sheehaniya, Al Ghariya i dopływającego Onaiza.

– – –

Prawdopodobnie dodatkowym (dla obserwatorów dostaw do świnoujskiego gazoportu) skutkiem staranowania Al Khattiya na redzie Fudżajry w dniu 23.02.2017 r. (szykującego się do kolejnej podróży do Europy?) i wykluczenia z eksploatacji (na 5,5 miesiąca), była konieczność zmiany wozaka z 12-tym katarskim ładunkiem do Świnoujścia, na metanowiec Al Shamal.
Tu pewnym obserwacyjnym potwierdzeniem tej zamiany jest fakt zawinięcia Al Shamal w środę. Było to pierwsze wpłynięcie w środku tygodnia i chyba było opóźnione o 3-4 doby od typowego, w rozszerzonym czasowo weekendzie (piątek ÷ poniedziałek). W owym czasie 2-3 holowniki dopływały do Świnoujścia na asystę z Gdyni/Kilonii/ Hamburga.

Kilkukrotnie poległem w obserwacyjnym wytypowaniu jednostki do najbliższego zawinięcia do świnoujskiego gazoportu. Ale najdotkliwiej było to z Al Khattiya 🙂

Wacek Sałaban, marzec 2018 r.

PS Będzie to szczególnie przeze mnie wyczekiwane wpłynięcie jednostki Q-Flex. Jest jeszcze drugi wyczekiwany, ale o nim innym razem – brak związku z obecnym wpisem.

* UWAGA: początek wpływania ONAIZA o h0600 CEST (UTC+2), tj. 3h po zmianie czasu z zimowego (strefowego) na letni w nocy 24/25 marca! Oby nie było skojarzeń z 29.10.2017 r.
** próbowałem uzyskać informację o autoryzowanych jednostkach od firm „dopuszczonych do sprawowania funkcji Rzeczoznawcy (Surveyor) na Terminalu LNG” – z wiadomym skutkiem – byłem naiwny 🙂

Reklamy zamieszczane na tle bloga są sprzeczne z klauzulą sumienia autora.
Blog jest tworem bezwzględnie niekomercyjnym.
Właściciela platformy nie stać na stosowny komunikat o braku związku bloga z reklamami.

Reklamy