Przeładunek LNG statek-statek

Czasami przypadek umożliwia po dłuższym czasie uzupełnić dawny wpis z ciekawym wątkiem.

[more]

W tym wpisie dotyczy to jednostki Q-Flex, Al Gharrafa, o której pisałem kilkukrotnie. Obecne nawiązanie i uzupełnienie wątku dotyczy pierwszych wpisów o tym metanowcu; informującego o kolizji metanowca w Cieśninie Singapurskiej i jej konsekwencjach, oraz wpisu o pierwszym zawinięciu do Świnoujścia i w swojej treści nawiązującego do wypadku gazowca:
– 28 grudnia 2013 r., gdy metanowiec stał się sprawcą kolizji, płynął z ładunkiem do Japonii. Po zderzeniu, na redzie Singapuru został dokonany awaryjny przeładunek LNG na inny gazowiec Q-Flex. To był jeden z pierwszych transferów ship to ship na otwartym morzu. Nie udało mi się odnaleźć precyzyjniejszej informacji: nazwa drugiego Q-Flex, data przeładunku i czas trwania.

Kopiąc w sieci (jest to zajęcie podobne do kopania kryptowalut) natknąłem się przypadkowo na zdjęcie:

które natychmiast mnie zaintrygowało kilkoma aspektami: jak się nazywa jednostka z lewej strony zdjęcia? Co to za manewr/operacja? Dlaczego, po co i gdzie?

Nazwę jednostki po prawej, daje się z pewnym trudem, ale jednoznacznie odczytać: Al Ghashamiya – to Q-Flex, który jeszcze nie zawijał do świnoujskiego gazoportu, a tu istotne: został zbudowany w stoczni Samsung.
Natomiast ustalenie nazwy drugiej jednostki nie jest jednoznaczne. Po rozpoznaniu typu metanowca (też Q-Flex!), dalsza eliminacja jednostek z grupy 30-tu Q-Flex (31 wybudowanych minus Al Ghashamiya) jest następująca:

– wykluczenie 12-tuRG jednostek z malowaniem komina potwierdzającym czarter RasGas (na zdjęciu obie jednostki są z czarteru Qatargas),

– kolejne 11D jednostek, z pawężami i rufami charakterystycznymi dla stoczni Daewoo, różnymi od obu prezentowanych na zdjęciu, (faktycznie takich jest 16 Q-Flex, pozostałe 5 jest ujętych w zbiorze RasGas),

– po powyższych dwóch wykluczeniach, pozostałe 7P jednostek zostało zbudowanych w dwóch stoczniach: Samsung i Hyundai, przy czym, jednostki o kształcie pawęży nierozpoznanej jednostki na zdjęciu były budowane w obu tych stoczniach (stocznia Samsung zbudowała dwie wersje rufowe – obie widoczne na ujęciu).
W dalszej selekcji istotna stała się różna zabudowa rufy, zwłaszcza zainstalowanie szalupy zrzutowej oraz istnienie widocznego na zdjęciu podestu dookólnego na tylnej ścianie nadbudówki, będącego podestem ewakuacyjnym do szalupy zrzutowej.
To wyklucza kolejne trzy jednostki. Z pozostałych czterech, po dwie jednostki z obu stoczni Samsung i Hyundai, różne dostępne zdjęcia-zbliżenia umożliwiają rozpoznanie minimalnych różnic w przebiegu orurowania na górnej części tylnej ściany nadbudówki. Po tej selekcji pozostały dwie jednostki: Al Gattara i Al Gharrafa, obie zbudowane w stoczni Hyundai (pierwsze dwie z ośmiu), oddane w pierwszej grupie jednostek Q-Flex na przełomie 2007/2008.
Mimo przejrzenia kilku zdjęć ukazujących nawet drobne elementy zabudowy tylnej ściany nadbudówki (np. przebieg drobniejszego orurowania), nie udało mi się rozstrzygnąć, która z tych dwóch siostrzanych jednostek jest na zdjęciu (?).

* * *

Wielokrotne wpisywanie w wyszukiwarce internetowej (kopanie kryptowaluty) różnych kombinacji trzech nazw (3x Al G…) z różnymi innymi określeniami, w połączeniu ze zwrotem Ship-to-Ship zaowocowało !!!
🙂

Zdjęcie przedstawia początek (!) awaryjnego przeładunku LNG statek-statek, z Al Gharrafa (duże zanurzenie) na Al Ghashamiya (małe*), po kolizji tego pierwszego 28.12.2013 r. w Cieśninie Singapurskiej.
Przeładunek odbył się na redzie Singapuru, wielkość ładunku to 211 000 m3lng, operacja trwała w dniach 22-28.01.2014 r. 🙂

* * *

Określenie przeładunku LNG statek-statek nie jest jednoznaczne. Może dotyczyć przeładunku pomiędzy metanowcami w terminalu LNG, z wykorzystaniem jego infrastruktury technicznej, tzn. stanowisk załadunkowo/rozładunkowych oraz orurowania łączącego stanowiska, wraz z wydajnymi pompami przetaczającymi płynny gaz. Ale z pominięciem lądowych zbiorników LNG.
Takie operacje przeładunkowe będą typowymi dla ładunków z rodowodem Yamal LNG w okresach zimowych, niedawno odbyły się w Rotterdamie i Montoir.

Określenie przeładunku LNG statek-statek jest precyzyjniejsze dla operacji prezentowanej na obu zdjęciach w tym wpisie.
Oficjalnie taką usługę bezpośredniego przeładunku LNG oferuje śródziemnomorski port/terminal Fos-sur-Mer, udostępniając stosowne węże, odbijacze dystansowe (widoczny na zdjęciu), asystę holowniczą i strażacką. Oczywiście, wszystko do realizacji przeładunku na redzie (nie w porcie).:-)

Wacek Sałaban, styczeń 2018 r.

RG w czarterze RasGas: Al Huwaila, Al Kharsaah, Al Khuwair, Al Sahla, Al Shamal, Al Thumama, Al Utouriya i Al Aamriya, Al Oraiq, Fraiha, Murwab, Umm Al Amad (ostatnie 5 jednostek ze stoczni Daewoo). Nazwy jednostek które zawijały na Bałtyk są pogrubione.

D kolejne Q-Flex ze stoczni Daewoo: Al Bahiya, Al Ghariya, Al Karaana, Al Khattiya, Al Nuaman, Al Sadd, Al Safliya, Al Sheehaniya, Al Ruwais, Duhail, Onaiza.

P bez szalupy zrzutowej na rufie: Al Kharaitiyat, Al Rekayyat,  Mesaimeer, o inny orurowaniu tylnej ściany nadbudówki: Al Hamla, Tembek, nierozróżnione: Al Gattara, Al Gharrafa, oraz widoczny po prawej stronie zdjęcia Al Ghashamiya.

* Al Ghashamiya wyróżnia się największą nominalną pojemnością zbiorników (217 330 m3) ze wszystkich Q-Flex. Al Gharrafa, również swoją pojemnością (216 224 m3) zalicza się do pierwszej czwórki metanowców tego typu. To może wyjaśniać 25-cio dniowy odstęp od wypadku do początku rozładunku, spowodowany koniecznością wysłania do przeładunku nie przypadkowej jednostki, która musiała poza swoją minimalną rezerwą LNG w celach schładzania zbiorników, dodatkowo zmieścić ładunek opróżnionego do dna uszkodzonego gazowca, udającego się do stoczni (bez rezerwy schładzającej) na remont zniekształconego dzioba. 🙂