Al Huwaila

Od południa UTC 31 grudnia 2016 r., z ładunkiem LNG dla gazoportu w Świnoujściu, płynie AL HUWAILA z ETA: h0600, 21 stycznia 2017 r.

[more]

Będzie to pierwsze zawinięcie tej jednostki do Świnoujścia. AL HUWAILA jest bardzo „bliźniaczy” do AL KHUWAIR (zwijał na Bałtyk w VII i XI 2016 r.): są ze stoczni Samsung Heavy Industries, oba wybudowano w 2008 roku, przekazane do eksploatacji w maju (H) i czerwcu (K), oba pływają w czarterze RasGas, oba pod banderami Bahamów.
AL HUAWAILA, po rejsach latem do Chin i Japonii, jesienią pływał do Europy – poprzednio dostarczał ładunki do Anglii (Thamesport na Isle of Grain) i ostatnio w grudniu do Walii (terminal South Hook w pobliżu Milford Haven).

Brak dziobowego zwężenia pokładowej, trumiennej, pokrywy zbiorników oraz szufladowy
kształt rufy to charakterystyczne cechy wersji Q-Flex z rodowodem ze stoczni Samsung.

Pierwsze przypłynięcie, to raczej pewne jest zawinięcie dzienne, ale czy jedenaste? Podejrzliwie obserwuję, kolejny, załadunek u bliższego eksportera LNG 🙂

Zapowiadane zagęszczenie dostaw LNG do dwóch na miesiąc w 2017 roku, potwierdzone stałym oddelegowaniem do Świnoujścia mocnego holownika FAIRPLAY_35, z równoczesnym przesunięciem katarskich dostaw na trzecią dekadę miesiąca, co w kontekście wymiaru kontraktu opiewającego na 11 dostaw Q-Flex rocznie, odpowiada regularnemu rozłożeniu w czasie (bez zawinięcia grudniowego), zarazem sugeruje częste zakupy interwencyjne lub spotowe, wraz z dostawą jednostkami spoza katarskiej floty Nakilat. Ale te rozważania mają identyczny wymiar trafności jak prognozowanie pogody w Europie na dwa tygodnie wprzód.

Wacek Sałaban, grudzień 2016 / styczeń 2017 r.