Oto wyniki jedynego wyścigu w ramach North Sea Tall Ships Regatta 2016, na dystansie 422 Mm (start nastąpił na redzie Blyth, meta była wyznaczona przy Skagen).
[more]
Kolejność rzeczywista na mecie w Klasie A (duże i urejone żaglowce):
1. Dar Młodzieży 51h 58’
2. Christian Radich +45’
3. Fryderyk Chopin +2h 26’
4. Oosterschelde +6h 18’
5. Morgenstern +7h 21’
–
7. Shtandart +14h 06′ [po pierwszej jednostce]
Kolejność po przeliczeniu:
1. fregata 0.456
2. fregata 0.594
3. szkuner 0.563
4. bryg 0.652
5. bryg 0.616
6. fregata 0.725
Tą drwiącą interpretacją wyników nie nawołuję do likwidacji przeliczeniowego klasyfikowania jednostek w ramach regat organizowanych przez STI. Ale po wielu dziesięcioleciach stosowania, należało od kilku lat reguły handicapowe złagodzić i spłaszczyć np. o 50%.
Era płóciennych żagli, konopnych lin, porośniętych muszlami kadłubów, odeszła wraz z …ludźmi ze stali na drewnianych statkach. Współcześnie, te najstarsze, historyczne jednostki, po odrestaurowaniu dzięki zapobiegliwości morskich społeczności (brawo!), swoją nautycznością biją o głowę siermiężnie wyspawanych rywali, będących obecnie żaglowcami w średnim wieku.
STI od lat tego nie dostrzega. Jest potrzeba wymiany pokoleniowej – ale nie wśród jednostek pływających. 🙂
* * *
Tak wyglądała stawka Klasy A w połowie wyścigu, płynąca tyralierą za sprawą różnych taktyk i prób szukania własnego wiatru, pomimo prognoz zapowiadających równy i stały wiatr na całym, centralnym, Morzu Północnym. 🙂
Pisałem kilkukrotnie o nędznym administrowaniu systemem YBTracking. Z miesiąca na miesiąc jest naprawdę coraz gorzej i bardziej irytująco. Upoważnia mnie do tej surowej oceny regularne od kilku lat śledzenie regat z pomocą tego systemu w ilości 3-4 imprezy w sezonie. Kolejnymi regatami, z możliwością śledzenia przez YBTracking, będzie Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland. Start 18 września w południe (CEST).
Wacek Sałaban, przełom VIII/IX 2016 r.
Poznałem dosadne znaczenie określenia OBCIACH. Pasuje mi! 🙂