Po NSTSR 2016

Oto wyniki jedynego wyścigu w ramach North Sea Tall Ships Regatta 2016, na dystansie 422 Mm (start nastąpił na redzie Blyth, meta była wyznaczona przy Skagen).

[more]

Kolejność rzeczywista na mecie w Klasie A (duże i urejone żaglowce):

                                               1. Dar Młodzieży        51h 58’
                                               2. Christian Radich         +45’
                                               3. Fryderyk Chopin    +2h 26’
                                               4. Oosterschelde       +6h 18’
                                               5. Morgenstern         +7h 21’
                                               –                                 
                                               7. Shtandart           +14h 06′ [po pierwszej jednostce]

Kolejność po przeliczeniu:

                                               1. fregata        0.456
                                               2. fregata        0.594
                                               3. szkuner       0.563
                                               4. bryg            0.652
                                               5. bryg            0.616
                                               6. fregata        0.725

Tą drwiącą interpretacją wyników nie nawołuję do likwidacji przeliczeniowego klasyfikowania jednostek w ramach regat organizowanych przez STI. Ale po wielu dziesięcioleciach stosowania, należało od kilku lat reguły handicapowe złagodzić i spłaszczyć np. o 50%.
Era płóciennych żagli, konopnych lin, porośniętych muszlami kadłubów, odeszła wraz z …ludźmi ze stali na drewnianych statkach. Współcześnie, te najstarsze, historyczne jednostki, po odrestaurowaniu dzięki zapobiegliwości morskich społeczności (brawo!), swoją nautycznością biją o głowę siermiężnie wyspawanych rywali, będących obecnie żaglowcami w średnim wieku.
STI od lat tego nie dostrzega. Jest potrzeba wymiany pokoleniowej – ale nie wśród jednostek pływających. 🙂

* * *

Tak wyglądała stawka Klasy A w połowie wyścigu, płynąca tyralierą za sprawą różnych taktyk i prób szukania własnego wiatru, pomimo prognoz zapowiadających równy i stały wiatr na całym, centralnym, Morzu Północnym. 🙂

 

Pisałem kilkukrotnie o nędznym administrowaniu systemem YBTracking. Z miesiąca na miesiąc jest naprawdę coraz gorzej i bardziej irytująco. Upoważnia mnie do tej surowej oceny regularne od kilku lat śledzenie regat z pomocą tego systemu w ilości 3-4 imprezy w sezonie. Kolejnymi regatami, z możliwością śledzenia przez YBTracking, będzie Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland. Start 18 września w południe (CEST).

Wacek Sałaban, przełom VIII/IX 2016 r.

 

Poznałem dosadne znaczenie określenia OBCIACH. Pasuje mi! 🙂